Náklady na cestu autem z některých českých měst do Splitu se vyšplhaly k deseti tisícům korun. Třetina z této sumy padne na mýtné, zbytek spolykají pohonné hmoty.
Kliknutím zvětšíte
Dálnice na mořském pobřeží (ilustrační snímek)
|
Foto: Pixabay
Radost ze začátku letních dovolených kazí pohled na totemy čerpacích stanic. Datová redakce Deníku proto spočítala, na kolik vyjde mýto a pohonné hmoty při cestě autem z Prahy či Brna do třech oblíbených destinací na pobřeží Jaderského moře – do chorvatského Splitu, Puly na Istrii a italských Benátek. Zdražení oproti loňsku je výrazné.
Vzít auto a vyrazit s rodinou k Jadranu patří k cenově nejdostupnějším způsobům, jak si v létě užít moře. Letos však budou muset čeští motoristé sáhnout do kapsy asi o třetinu hlouběji. Při sedmilitrové spotřebě na sto kilometrů a 48 korunách za litr benzinu či nafty vychází nejnižší náklady na cestu v případě trasy Brno–Benátky, a sice na 3087 korun neboli 4,34 koruny za kilometr.
Mýto hraje menší roli
Nejdražší je pak jízda z Prahy do Splitu. Celkem 5132 korun za tisícikilometrovou trasu znamená útratu za mýtoa pohonné hmoty ve výši pěti korun na kilometr. Vyšší cena je dána placenými tunely v Rakousku a využitím dlouhého úseku chorvatské dálnice, kde se mýto pohybuje okolo 1,50 koruny na kilometr.Objíždět placené úseky dává kvůli drahým palivům menší smysl než v minulosti. Výjimkou je cesta z rakouského Celovce do Lublaně přes Ljubleljské sedlo, která může vzhledem k častým kolonám před placeným tunelem pod Karavankami ušetřit vedle peněz i čas.
Při pohledu na mapu aktuálních cen benzinu a nafty v Evropě by se mohlo na první pohled zdát, že natankováním plné nádržev Chorvatsku, Slovinsku a hlavně v Maďarsku může motorista významně ušetřit. Cenové stropy, které tyto země na paliva aplikují, ale mají své háčky.
Jak nejlépe vlakem k moři: Přímý spoj do Chorvatska si lidé oblíbili
Slovinsko totiž už cenový strop zrušilo, pouze se změna ještě nestihla propsat do statistik. V Chorvatsku natankujete levněji jen do 5. července, a to jen za předpokladu, že si zajedete k pumpě mimo dálnici a spokojíte se s neprémiovým palivem. A v Maďarsku si mohou dotovaných cen užívat jen domácí motoristé, šoféři vozidel s českou registrační značkou zaplatí naopak více než doma.
Příznivou zprávou je to, že poplatky za použití dálnic po cestě k Jadranu nezdražily. Pouze průjezd některými rakouskými tunely stojí o padesát centů více než loni.