
Za nejlepší výkon v činohře letos Cenu Thálie získali Karolína Baranová a Martin Pechlát. Baranová ji obdržela za ztvárnění Marie Antoinetty ve stejnojmenné inscenaci Davida Adjmiho, kterou uvedlo liberecké Divadlo F. X. Šaldy. Pechlát byl oceněn za roli jménem Otto von F. z inscenace Moskoviáda, kterou hraje Divadlo X10 Praha. Cenu pro činoherce do 33 let si odnesl Viktor Kuzník z Národního divadla Brno.
Kliknutím zvětšíte
Martin Pechlát převzal cenu Thálie
|
Foto: ČTK
Jedna z nejobsazovanějších hereček Divadla F. X. Šaldy Baranová svou postavu podle poroty provádí tak, že obecenstvu podá její mnohoznačný obraz, ale i své vidění královnina tragického až tragikomického osudu, příběhu a charakteru. Vyniká hlubokým vniknutím do charakteru postavy, kterou představuje jako současnou naivní mladou dívku, rozmazlenou, rozhazovačnou, slepou k jinému světu, než je ten, který ji obklopuje.
Aktéři inscenace Moskoviáda Dušana Davida Pařízka spoluvytvářejí magický obraz kolabujícího Sovětského svazu. Pechlát jako jedno autorovo alter ego vystihuje veškerým jednáním absurdní komiku i tíseň končící epochy. Podle předsedkyně poroty Jany Paterové je Moskoviáda velmi silným komentářem války na Ukrajině.
Druhý Mír? Albert Čuba chce v Ostravě otevřít nové divadlo. Víme proč a kde
V kategorii balet letos dostala Cenu Thálie jedna z nejvýraznějších osobností současné české taneční scény Helena Arenbergerová. V mužské části uspěl člen Baletu Národního divadla Matěj Šust. Za celoživotní dílo v kategorii balet, tanec a pohybové divadlo získala Cenu Thálie sólová tanečnice a baletní mistryně Miroslava Pešíková, která od roku 1971 do roku 1997 působila v Národním divadle.
Arenbergerová dostala Thálii za sólovou roli v inscenaci Where souboru 420People, společně s Václavem Kunečem se podílela i na choreografii. Duet rozehrává intimitu mezi oběma v ryze osobní taneční výpověď, bez klišé, bez anotací. Vytváří obraz plný neuchopitelného napětí z blízkosti dvou cizích lidí, a to prostřednictvím současného tance, který je pro Helenu Arenbergerovou naprosto přirozeným a dokonalým vyjadřovacím prostředkem, uvedla porota.
Šust má Cenu Thálie za roli Prince v inscenaci Popelka, kterou s hudbou Sergeje Prokofjeva uvedlo Národní divadlo Praha. Podle uměleckých kritiků je Šust již delší dobu nepřehlédnutelnou, výraznou osobností Baletu Národního divadla a svým skvělým technickým i osobitým výrazovým projevem zaujal a přesvědčil i v současné inscenaci Popelky. Jeho princ je podle poroty „sympaťák, klukovsky bezprostřední a sršící energií“.