Web zprávy

Jak jíme zdravě na podzim: Zvěřinové kuličky, dančí ragú i exotická bageta

  • Blíží se podzim, vsaďte na sezónní jídelníček

    10. září 2020

    05:00

    Nové roční období si žádá změnu i v kuchyni! Tentokrát jsme se inspirovali v kuchařce  »Jak jíme zdravě na podzim«, která přináší 94 zdravých a chutných sezónních receptů. 

  • Potřebujete:  3 l vody, 280 g celozrnných špaget v suchém stavu, 30 g strouhaného parmazánu, sůl.  

     

    Na kuličky: 500 g mletého srnčího masa, 75 g žluté cibule (nakrájené najemno), 1 vejce (velikost M), 30 g sterilovaných papriček jalapeño (nakrájených najemno), 50 g ovesných vloček jemných, půl lžičky mletého kmínu, 1 lžičku mletého tymiánu, sůl, pepř.

     

    Na omáčku: 2 menší červené papriky, 2 lžíce olivového oleje, 75 g žluté cibule (nakrájené najemno), 300 g loupaných krájených rajčat z plechovky, 100 ml vody.

    Autor: Jak jíme zdravě na podzim

     

    Postup: Troubu předehřejeme na 230 °C. Připravíme si menší plech a vyložíme ho pečicím papírem. Nejprve si nachystáme kuličky: Všechny uvedené ingredience smícháme v míse a tvoříme kuličky (směs vystačí na 24 kuliček). Hotové kuličky uložíme na chladné místo.

     

    Nejdříve si na omáčku upečeme červené papriky: Vložíme je do předehřáté trouby a pečeme 20–25 minut při 220–230 °C. Po upečení vložíme papriky do igelitového sáčku a necháme cca 10 minut odležet, aby se zapařily a daly se dobře oloupat. Troubu nevypínáme – pouze snížíme teplotu na 180 °C.

     

    Zapařené papriky důkladně oloupeme, zbavíme jádřinců a nakrájíme je nahrubo. Následně si v hrnci rozehřejeme 2 lžíce olivového oleje, přidáme nakrájenou cibuli a opékáme ji minutu na středním plameni. Poté do hrnce přidáme krájená rajčata z plechovky a 100 ml vody a zahříváme další 3 minuty. Nakonec do hrnce přidáme nakrájené papriky, hrnec odstavíme a jeho obsah rozmixujeme dohladka.

     

    Poté si ve větším hrnci přivedeme k varu cca 3 l osolené vody na vaření špaget. Mezitím si nachystáme menší zapékací mísu (30 cm × 20 cm), přelijeme do ní rozmixovanou směs a přidáme masové kuličky. Chvíli předtím, než začne vřít voda v hrnci, vložíme zapékací mísu do trouby a pečeme 12 minut při 170–180 °C. Mezitím si v hrnci uvaříme špagety. Poté vše podáváme.

  • Potřebujete: 200 g bílé cibule, 200 g mrkve, 100 g celeru, 100 g petržele, 600 g dančí kýty, 3 lžíce olivového oleje, 2 lžíce rajčatového protlaku, 2 lžíce švestkových povidel bez přidaného cukru, lžíci třtinového cukru, lžíci mletého tymiánu, lžičku sušeného rozmarýnu, lžičku mleté skořice, 1 l zeleninového vývaru, 200 g mraženého lesního ovoce (rozmrazeného při pokojové teplotě)

     

    Na knedlíky: 250 g celozrnného toustového chleba, 1 lžíci čerstvé petrželové natě (nasekané najemno), čtvrt lžičky muškátového oříšku (nastrouhaného najemno), 150 ml polotučného mléka, 2 vejce (velikost M), sůl, pepř.

    Autor: Jak jíme zdravě na podzim

    Postup: Cibuli, mrkev, celer a petržel oloupeme a nakrájíme na cca 0,5 cm velké kousky. Kýtu nakrájíme na kousky velké cca 3 cm. Následně si ve větším hrnci na vysokém plameni rozehřejeme 3 lžíce olivového oleje, přidáme nakrájenou zeleninu, ztlumíme plamen na střední stupeň a vše opékáme 6 minut. Přidáme nakrájené maso a vše opékáme další 2 minuty. Poté ztlumíme plamen na mírný stupeň, přidáme rajčatový protlak, povidla, třtinový cukr, tymián, rozmarýn a skořici, vše promícháme a zalijeme zeleninovým vývarem. Poté směs necháme dusit 75 minut na mírném plameni.

     

    Mezitím si uvaříme knedlíky. Do většího hrnce nalijeme 1 l vody, umístíme do něj napařovací vějíř a vodu přivedeme k varu. Zatím si připravíme těsto na knedlíky: toustový chléb nakrájíme na cca 0,5 cm velké kostky a v míse ho smícháme se všemi ostatními ingrediencemi na knedlíky (kromě vajec). Oddělíme žloutky od bílků – žloutky dáváme do mísy s chlebem a bílky do vyšší nádoby.

     

    Poté obsah mísy promícháme a z bílků si vyšleháme tuhý sníh, který postupně po 2 dávkách zapracujeme do směsi v míse. Z výsledné směsi tvarujeme 12–16 kuliček o průměru cca 3 cm. Až začne vřít voda v hrnci, umístíme do vějíře několik připravených kuliček tak, aby se vzájemně nedotýkaly. Poté vějíř zakryjeme pokličkou a necháme knedlíky vařit 15 minut. Poté stejným způsobem postupně uvaříme v páře všechny zbylé knedlíky.

     

    Až uplyne 75 minut od začátku dušení masové směsi, vypneme ohřev, vyjmeme z hrnce maso a dáme ho zatím stranou. Poté do hrnce přidáme 150 g lesního ovoce a obsah hrnce rozmixujeme dohladka. Výslednou omáčku rozdělíme do 6 servírovacích talířů a ke každé porci přidáme dušené maso a uvařené knedlíky. Hotový pokrm ozdobíme zbylými 50 g lesního ovoce a podáváme.

  • Potřebujete: 100 g mletého hovězího masa (10 % tuku), lžičku sójové omáčky se sníženým obsahem soli, půl stroužku česneku (nastrouhaného najemno), půl lžičky čerstvého zázvoru (nastrouhaného najemno), čtvrt lžičky chilli vloček, 20 g mrkve, 40 g okurky hadovky, 20 g ředkviček, 5 g natě z jarní cibulky, 80 g celozrnné bagety, hrst čerstvého koriandru, sůl, pepř.

     

    Na dresink: 50 g bílého jogurtu (3,5 % tuku), 1 lžíci jablečného octa, mleté chilli podle chuti (můžete vynechat), sůl.

    Autor: Jak jíme zdravě na podzim

    Postup: Troubu předehřejte na 180 °C. Připravte si menší zapékací mísu (30 cm × 20 cm) a vyložte ji pečicím papírem. Ve větší míse smícháme mleté hovězí maso, sójovou omáčku, nastrouhaný česnek, nastrouhaný zázvor, chilli vločky, sůl a pepř. Z výsledné směsi tvoříme kuličky o hmotnosti cca 20 g a skládáme je do vyložené zapékací mísy. Směs by měla vystačit na celkem 5 až 6 kuliček. Pečeme v předehřáté troubě 20 minut při 180–190 °C.

     

    Mezitím si nakrájíme zeleninu. Mrkev, okurku a ředkvičky omyjeme. Mrkev oloupeme, okurku zbavíme semínek a následně obojí nakrájíme na tenké nudličky. Ředkvičky nakrájíme na tenké plátky a nať z jarní cibulky nakrájíme na kolečka.

     

    Poté si připravíme dresink. V menší misce si smícháme bílý jogurt s jablečným octem, podle chuti můžeme přidat i mleté chilli a výslednou směs dosolíme.

     

    Až se dopečou masové kuličky, vyjmeme je z trouby a nachystáme si celozrnnou bagetu, kterou podélně nařízneme tak, aby se dala plnit, ale zároveň obě její poloviny zůstaly spojené. Poté spodní polovinu bagety namažeme připraveným dresinkem a následně bagetu naplníme nakrájenou zeleninou, masovými kuličkami a čerstvým koriandrem.

  • Potřebujete: 50 g uzeného tofu, 40 g červeného zelí, 40 g okurky hadovky, 120 g předvařené cizrny, 2 lžíce citronové šťávy, 50 g červené cibule (nakrájené najemno), 1 lžičku bílého tahini, 2 menší plátky celozrnného žitného chleba, sůl, pepř.

    Autor: Jak jíme zdravě na podzim

     

    Postup: Tofu nakrájíme na plátky silné cca 0,5 cm. Červené zelí nakrájíme na tenké nudličky a okurku na tenké plátky. Připravíme si nepřilnavou pánev a na středním plameni ji nasucho rozehřejeme. Poté do pánve přidáme nakrájené tofu a opékáme ho přibližně minutu z každé strany.

     

    Následně si připravíme cizrnovou pomazánku: V misce si smícháme předvařenou cizrnu, citronovou šťávu, nakrájenou červenou cibuli, tahini, sůl a pepř a výslednou směs důkladně rozmačkáme vidličkou.

     

    Nyní si připravíme plátek žitného chleba a navrstvíme na něj nejprve nakrájené červené zelí, poté cizrnovou pomazánku, následně opečené plátky tofu a nakonec nakrájenou okurku. Na závěr vše přiklopíme druhým plátkem chleba.

     



  • Také přečtěte

    Davidová o oberhofské tečce: Právě takové závody mě posouvají dopředu

    Posedmé v aktuální sezoně jste ve Světovém poháru skončila v první desítce. Loni jste na …

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *