/FOTO, VIDEO/ Dominanta nového nádraží v Adamově. Lávka pro pěší, napojená na dva výtahy a schodiště k novým ostrovním nástupištím. Ocelový kolos složený z několik částí o celkové hmotnosti 150 tun. V pondělí po sedmé hodině ráno začala těžká technika v bezmála pětitisícovém městě na Blanensku s usazováním rozměrné konstrukce.
Kolos nad tratí. Těžká technika usadila na nádraží v Adamově novou lávku pro pěší.
|
Video: Deník/Jan Charvát
Nevšední událost si nenechaly po ránu ujít desítky lidí s fotoaparáty a mobilními telefony. „Takovou událost jsem přece nemohl prošvihnout. Je to historický okamžik. Pětačtyřicet let jsem jezdil s mašinou jako strojvedoucí. A přes Adamov ještě s párou na nákladních vlacích. Trať se za ty roky změnila k nepoznání,“ hlásil u zábradlí jeden z přihlížejících, pětasedmdesátiletý adamovský důchodce Miroslav Holeček.
Padesátimetrové těleso lávky o hmotnosti 46 tun zvedl do výšky jeřáb s nosností do 120 tun a usadil je na piloty, kde byla provizorně podepřená. Později mají přijít na řadu přístupová rampa, která váží 54 tun a dvě schodiště od 18 do 30 tun. „Po aktivaci ložisek lávku usadíme do definitivní podoby. Pak se dokončí pochozí povrchy, betonáž a podle návrhu architekta povrchová úprava. Vše doplní osvětlení, kamerový systém, informační panely a ochranné mříže,“ řekl Deníku Rovnost projektový manažer stavební firmy Swietelsky Rail Jan Parchanski.
Kroupy v Olešnici pocuchaly lidem nervy: připomněly jim katastrofu před 20 lety
Po nové lávce by měli pěší začít chodit v polovině srpna. Původní nadchod nad tratí půjde v té době k zemi, stejně jako sousední technologická lávka, kterou nahradí nová. Rozsáhlé úpravy vlakového nádraží v Adamově jsou součástí rekonstrukce železničního koridoru mezi Brnem a Blanskem za 6 miliard korun. Ta odstartovala loni na podzim. Nové nádraží vyjde na 834 milionů. Zahrnuje obnovu kolejiště, opěrné a protihlukové stěny, modernější výpravní budovu a parkoviště pro 30 aut. Vlaky začnou na úseku Brno – Blansko jezdit od 12. prosince. „Stavební práce i přes mírné komplikace probíhají podle plánu. Podařilo se nám již z větší části dokončit umělé stavby a začínáme s pracemi na nástupištích a železničním spodku,“ okomentoval dosavadní postup prací Parchanski.