Web zprávy

Krize v letecké dopravě se nelepší

Je to už potřetí v tomto století, kdy letecká doprava čelí výraznému ochromení. Poprvé se tak stalo po teroristických útocích 11. září 2001. Podruhé provoz na obloze zpomalila celosvětová finanční krize v letech 2007 až 2009. V obou případech se odvětví zvládlo poměrně rychle uzdravit a během dvou let vrátit zpátky do předchozího stavu. „Tentokrát to však bude jiné. Vidíme pomalé zotavování v globálním měřítku,“ myslí si Brian Pearce, hlavní ekonom Mezinárodní asociace leteckých dopravců. Jeho tvrzení potvrzují i čeští experti, oslovení deníkem E15.

„Potom, co to na začátku léta vypadalo na postupné zotavení, přišel kolem 20. srpna zlom a letecká doprava opět začala stagnovat. V tuto chvíli to s celým odvětvím vypadá velmi špatně,“ říká Petr Kováč, odborník na letectví ze společnosti EY. „Aktuálně opět dochází k propadu poptávky a objemu létání. Například Ryanair škrtá svůj podzimní letový řád asi o 20 procent. Konkurenční EasyJet zase přistupuje k uzavírání některých svých základen. Návrat k běžnějším číslům určitě nějakou chvíli potrvá,“ přidává se Jakub Habarta, letecký expert z poradenské firmy Deloitte. 

S dopady koronakrize se těžce vyrovnávají i tuzemské aerolinky. „Mezi dubnem a červnem 2020 jsme zaznamenali propad letových výkonů o 95 procent. V červenci a srpnu to bylo přes 80 procent. A teď v září se situace zase zhoršuje,“ uvádí Vladimíra Dufková, tisková mluvčí české letecké společnosti Smartwings. Firmy si stěžují zejména na zcela nepředvídatelné cestovní restrikce, zaváděné světovými vládami. Vadí jim i nedostatečná podpora ze strany státu. 

Investoři z Bain Capital vsadili na krizí zmítané letectví, kupují aerolinky Virgin Australia

„Jsme v obrovské konkurenční nevýhodě oproti všem leteckých dopravcům, kterým jejich státy pomohly a kterých je v Evropě většina,“ tvrdí Vladimíra Dufková. Ani v zahraničí nicméně nefunguje pomoc vlád zcela ideálně. Třeba Derek Provan, šéf letišť v Glasgow, Aberdeenu a Southamptonu na začátku září obvinil britskou vládu, že „přehlíží úpadek letectví ve Spojeném království.“ 

Britské firmy trápí pravidlo, na jehož základě musí každý cestující do Británie z rizikových oblastí podstoupit čtrnáctidenní karanténu, zatímco ve většině evropských zemí se stačí prokázat negativním testem na koronavirus. Pokud se toto nezmění, budou britská letiště a dopravci na základě mínění Dereka Provana nadále nuceni propouštět zaměstnance. 

Většina velkých leteckých společností z celého světa se v uplynulých týdnech masově zbavovala pracovní síly. British Airways, Singapore Airlines, německá Lufthansa, dubajské Emirates či američtí Delta Air Lines. Ti všichni nedávno snížili počet svých zaměstnanců zhruba o pětinu. Podle agentury Bloomberg od ledna už přišlo celosvětově o práci v letecké dopravě na 400 tisíc lidí a další stovky tisíc pracovních míst jsou stále ohroženy.   

OBRAZEM: 11. září 2001. Den, který změnil Spojené státy

Aerolinky se nicméně nevzdávají a s citelným úbytkem zákazníků se snaží bojovat různými inovacemi a originálními nápady, které mohou působit i trochu bláznivě. Například australská společnost Qantas Airways pronajímá svá letadla a posádku k soukromým letům na Antarktidu. Jeden takový výlet k jižnímu pólu vyjde na 5850 dolarů, tedy asi 133 tisíc korun.  

Tchaj-wanská Starlux Airlines zase zorganizovala „let do nikam“, kdy nechala zájemce absolvovat celý proces nástupu a odbavení, aniž by se někam skutečně letělo. 188 lístků na tento zážitek se prý vyprodalo za 30 sekund. Další firmy zkoušeli zavádět předplatné na neomezené létání o víkendech nebo kreativně využívat své letištní prostory. „V České republice jsou příklady takových akcí vyhlídkové lety ČSA nebo letní akce Runway Park pražského letiště,“ zmiňuje Jakub Habarta z Deloitte.



Také přečtěte

Brazílie vyšetřuje prodej chráněné půdy z Amazonie na Facebooku

Reportáž BBC News Brasil byla zveřejněná v pátek pod názvem Amazonie na prodej: ilegální trh …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít k navigační liště