
Lahve vína jako reklamní předmět či dárek si již firmy nebudou moci odečíst z daní. Změna je součástí vládního konsolidačního balíčku. Z dopadu opatření na své tržby mají obavu vinaři.
Lahve vína jako reklamní předměty se firmám prodraží.
|
Foto: Shutterstock
Zvlášť před Vánocemi mnohé firmy pořizují pro své klienty dárky, nezřídka víno. V příštím roce už si to některé rozmyslí. V nákladech se jim totiž prodraží. Senát nedávno schválil konsolidační balíček, jehož součástí je zrušení daňové výjimky u vína na reprezentaci. „Tiché víno nebude možné darovat a současně uplatnit daňově účinný výdaj,“ potvrdil Stefan Fous z tiskového oddělení ministerstva financí.
Podle resortu je důvodem narovnání stavu. „V současnosti jsou daňově neuznatelné zejména výdaje na dary tabákových či alkoholických výrobků. Jedinou výjimkou je tiché víno, což je nekoncepční a selektivní výjimka,“ zdůvodnil Fous. Zrušení podle něj nemá mít výraznější dopad na státní rozpočet.
Vinaři letos očekávají menší úrodu, ale zato vysokou kvalitu vín:
Ročník 2023? Vína bude méně, kvalita však špičková, odhadují vinaři z Břeclavska
Návrh již dřív uvítala například Unie destilatérů. Na pálenky se totiž výhoda nevztahovala. Naopak vinaři mají obavu, jak se změna projeví na jejich tržbách. „Hlavně pro menší vinařství jsou takzvaná firemní vína zajímavý objem prodeje. Zvlášť u vín vyšší kvality. V příštím roce se tak očekává znatelný pokles poptávky,“ komentovala třeba ředitelka vinařství Víno Blatel Iva Šantavá.
Firmy mohly ušetřit na daních desítky tisíc
V nejistotě je například vinař Stanislav Žůrek ze Žeravic na Hodonínsku. „Na podzim tvoří firemní vína minimálně čtvrtinu prodejů našeho vinařství. Objednávky máme ale i v průběhu roku. Větší výpadek by byla komplikace,“ uvedl vinař.
Podle dodavatele dárkových balíčků společnosti Chuť Moravy si největší společnosti objednávají až jednotky tisíců lahví tichých vín ročně, středně velké pak stovky. „Pokud hlavním argumentem pro nákup byla výhoda na dani, může to ovlivnit nákupní chování firem. Zvlášť u konzervativních zákazníků se ale dá očekávat, že vínu zůstanou věrni,“ míní Martin Jokver.
Svůj sen si nenechali vzít. Manželé začali s vínem v garáži, dnes patří k předním dodavatelům:
S vínem začínali manželé Bodlákovi v garáži. Dnes ho dodávají hlavně restauracím
Kolik šlo dosud takto na tichém vínu jako reklamním předmětu ušetřit? Ukázkový nákup spočítala pro Deník společnost UOL specializující se na účetnictví i daně. Příkladem je objednávka jednoho tisíce lahví v ceně dvou set korun bez DPH za kus. „Aktuální daňový náklad je v tomto případě dvě stě tisíc korun. Firma nyní šetří daň 38 tisíc korun,“ přiblížila ředitelka Jana Jáčová.
Novela zákona v konsolidačním balíčku obsahuje navíc i zvýšení sazby daně z příjmů právnických osob ze stávajících devatenácti na jednadvacet procent. Jedna lahev pro klienty se tak ve zmíněném případě nakupující firmě příští rok prodraží o 42 korun.
Firemní vína
– Dosud šlo odečíst z daní reklamní předměty splňující tři podmínky:
- musí být opatřeny logem nebo obchodní firmou nebo názvem propagovaných služeb a zboží
- pořizovací cena jednoho předmětu je 500 korun bez DPH a nižší
- předměty nejsou s výjimkou tichého vína předmětem spotřební daně
– Konsolidační balíček obsahuje změnu u tichých vín – příštím roce skončí možnost pro firmy je zaúčtovat do svých daňově účinných nákladů a nárokovat si DPH z jejich nákupu.