Mají Češi vůbec nějakou odpověď?


Donedávna nepředstavitelná věc se stala skutečností: Polské SUV deklasuje cenou i kvalitou svoji konkurenci, Škodě pak dává jasnou lekci, jak se mají vyrábět dostupná auta.

SUV z Polska? V Polsku se vyrábí nějaká SUV? Podobné otázky napadnou možná mnohé z vás při přečtení úvodní věty z titulku tohoto článku. Podpořeno navíc tvrzením, že naše Škoda v dané kategorii „totálně pohořela“. Jak mohou Poláci konkurovat Škodě a být v nějaké kategorii dokonce lepší? Ano, vždy vyráběli a vyrábí Fiaty, v porevoluční historii ponejvíce tedy ty malé. Ale SUV a konkurovat Škodě? Časy se však mění, a tohle SUV je opravdu z Polska. Pojďme se na něj rovnou podívat společně.

Němci v hlasování rozhodli zcela jednoznačně

A co je na celé věci nejzajímavější, o daném verdiktu rozhodli Němci. Tedy ti, kteří by měli ke Škodě mít tak trochu „mateřský“ vztah. Jak totiž uvádí magazín Auto Motor und Sport, hlasování více než 14 000 jeho čtenářů určilo Jeep Avenger jako nejlepší nový design roku 2023. V kategorii „Nejlepší designová novinka“ bylo polské SUV jasně před konkurencí, protože Avenger zvítězil s 53 procenty hlasů. To není úplně zanedbatelné vedení a celkem jasně dokazuje, jak oblíbený (a líbivý) nový Avenger je.

Získal navíc kýženou cenu „autonis“ v kategorii „Malé SUV/terénní vozidlo“. Celkem měli čtenáři na výběr ze 105 modelů osobních vozů rozdělených do jedenácti tříd. A netřeba dodávat, že Škoda, o níž byla v úvodu článku řeč, zde nijak neexcelovala. Jednak nemá aktuálně žádnou „designovou novinku“, jednak je design její trojice SUV Kodiaq/Karoq/Kamiq vcelku podobný a tak trochu nevýrazný. Jakkoli nový Kodiaq nevypadá špatně, na cenu za design cenu to zkrátka nestačilo.

Americká legenda vyráběná v polské továrně na italské Fiaty

„Jeep Avenger byl uveden na trh teprve letos, ale již nyní je hvězdou: svým plně elektrickým pohonem a skvělým designem inspiruje zákazníky a stává se absolutním bestsellerem. Ocenění „autonis“ udělené našemu kompaktnímu městskému elektromobilu dokazuje, že je to přesně to, co čtenáři a zákazníci očekávají,“  řekl v rozhovoru pro Auto Motor und Sport Luigi Saia, ředitel Jeep Germany. Můžete sice v jeho slovech číst klasická reklamní sdělení, a ona tam také určitě jsou, pravdou ale zůstává, že Avenger se Jeepu povedl.


iZdroj fotografie: Stellantis

A jak souvisí Jeep, ta ikona nezávislé Ameriky (kdysi ještě s „Marlboro chlapákem“ na plakátu), se středoevropským Polskem? Velmi jednoduše. Jeep patří pod křídla koncernu Stellantis, podobně jako třeba Fiat nebo Alfa Romeo a Lancia. A Stellantis se zkrátka rozhodl využít montážních kapacit závodu v Tychách, které se mu v Polsku po Fiatu nabízely, a začít zde vyrábět Avenger. Což je možná jeden z nejlepších důkazů, jak se svět zmenšuje a jak jsou jednotlivé automobilky a jejich produkty navzájem provázané.

Na první i druhý pohled jde o jasný Jeep

Jeep Avenger vyráběný v Polsku je přitom kompaktní SUV dlouhé jen něco málo přes čtyři metry (přesněji 4,08 metru, čili je o 16 cm kratší než Renegade) a měl by se stát novým základním modelem značky. A také součástí „elektrické ofenzívy“Jeepu. Šéf Jeepu Christian Meunier již oznámil čtyři elektrické modely do roku 2026 s tím, že další budou následovat. „Očekáváme, že Avenger bude naším nejprodávanějším modelem do roku 2024.“ S ohledem na úspěch nového modelu mu není důvod nevěřit.


iZdroj fotografie: Jeep

Design novinky pak zapadá do vizuální identity značky: s typickou maskou se sedmi lamelami, krátkými převisy, širokými blatníky a některými off-roadovými ozdobami je na první pohled zřejmé, že se jedná o Jeep. Se svými obdélníkovými světlomety a plochou karoserií se Avenger vizuálně možná blíží více Compassu a Cherokee, než kupříkladu Wrangler a Renegade. To ale zájemce o kompaktní, městské SUV pravděpodobně trápit nebude. Více je bude zajímat dojezd na jedno nabití.

Za danou cenu nabízí Avenger poměrně hodně muziky

Protože Avenger je elektromobil, s motorem o výkonu 115 kW, točivým momentem 260 Nm a novou 54 kWh baterií. Ta by měla zajistit dojezd až 400 km v kombinovaném cyklu WLTP. V městském cyklu WLTP je to však již přes 550 km. S ohledem na to, že město bude možná nejčastější „divočinou a prérií“ pro nový Jeep v jednom, dá se očekávat, že se přes 500 km na jedno nabití mnoho majitelů skutečně dostane. Na malé auto to opravdu není špatná hodnota.

Navíc podpořené velmi přijatelnou cenovkou (v Čechách od 599 tisíc Kč i s DPH) a širokými možnostmi financování. A titulem Evropské auto roku 2023. To jsou celkem pádné argumenty. V době, kdy prodeje elektromobilů v Evropě rapidně poklesly a čeká se na opravdu levné modely by právě Avenger mohl být zajímavou variantou. Škoda v podobné kategorii zástupce opravdu nemá, menší a cenově dostupnější elektromobil se plánuje nejdříve za několik let.

Jak to vidíte vy? Byl by pro vás relativně dostupný Avenger přijatelnou volbou, i když jezdí na elektřinu? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!