Místo dvou dokladů jeden. Z oběhu postupně zmizí velké technické průkazy


Velký technický průkaz je de facto rodným listem automobilu. Oproti „malému techničáku“ jsou v něm zapsané detailnější informace o typu vozidla, včetně změn jako je třeba dodatečná montáž tažného zařízení, vydání třetí registrační značky, ale i záznamy o technických prohlídkách, o vlastníkovi či provozovateli vozidla. Tyto údaje spolu s dalšími budou vedené i nadále. Ovšem od zmíněného roku 2024 již nikoliv v papírové, ale elektronické podobě. K dispozici budou on-line.

Ministerstvo dopravy má již pozměňovací návrh k novele silničního zákona na zrušení velkého technického průkazu téměř připravený

Velké technické průkazy skončí. Nahradí je elektronický záznam

Majitel vozu si tak bude moci dohledat historii vozu, předchozí počet majitelů, či změnu barvy auta. „Údaje z registru silničních vozidel bez osobních údajů budou veřejně přístupné prostřednictvím webových stránek nebo aplikace v mobilu po přečtení QR kódu nebo zadání čísla registračního dokladu nebo identifikační číslo vozidla, tedy VIN kódu,“ přibližuje Jemelka. Informace by rovněž měly být k dispozici i na Portálu dopravy.

Přechod na digitální verzi velkého technického průkazu nebude nařízený. Vydané papírové verze mezi lidmi nějakou dobu, a to zřejmě i další roky, zůstanou. Ministerstvo dopravy hromadné či termínované stažení nemá v plánu. „U starších vozidel se počítá s tím, že při nejbližším úkonu provedeném na registračním místě se technický průkaz odebere, respektive oba doklady a vydá se doklad nový,“ nastiňuje mluvčí resortu.

Stejné rozměry

Jako každá změna i při této se vyrojila řada obav a spekulací. Mnozí z šoférů se obávají pomyslného nabobtnání malého techničáku. „Veškeré kartičky nosím u sebe v mojí dokladovce, jak říkám druhé peněžence. Mám trochu obavy, aby se malý techničák nestal velkým a nemusel jsem řešit, kam s ním. Zkrátka aby byl praktický,“ napsal do redakce v mailu čtenář podepsaný jako Vladimír F. z Karlovarska.

Resort dopravy obavy krotí. Kvůli absenci velkého technického průkazu se nový doklad nezvětší. Bude mít stejný formát i velikost. Jen místo současných čtyřiadvaceti údajů přibude několik dalších. „Na dokladu bude navíc údaj o vlastníkovi, datum první registrace v České republice, číslo typového schválení vozidla, kategorie vozidla, emisní limit, spotřeba paliva. Číslo dokladu bude rovněž v QR kódu,“ sděluje Jemelka.

Samotní motoristé změnu vítají. Podle nich je to krok správným směrem a vítají sliby resortu, týkající se možnosti doklady mít uložené v aplikaci v chytrém telefonu. Zároveň ale jednu výtku přeci jen mají. „Určitě by v novém dokladu měla být informace o předchozích majitelích, chybět by neměl ani údaj o počtu najetých kilometrů při prodeji vozidla. Mělo by to obrovský smysl a dopad proti stáčení kilometrů. Nemusí být nutně na dokladu, ale třeba jako podsložka v digitální formě,“ říká mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Řidičský průkaz

Statisíce řidičů musí žádat o výměnu průkazu. Ušetřit mohou jednu cestu na úřad

Výhody digitalizace mohou řidiči využívat již nyní. Ministerstvo dopravy spustilo koncem roku 2022 nový Portál dopravy. Přes něj lze zažádat o výměnu řidičského průkazu nejen při konci platnosti, ale i při jeho ztrátě. Stejně tak lze zjistit stav bodového hodnocení, či informace o vlastněných vozidlech. Máte ale podmínku – kromě zřízeného přístupu do Portálu dopravy (nejčastěji pomocí bankovní identity) je pro úspěšné odeslání žádosti o mít zřízenou i datovou schránku.

Už více než rok nemusí řidiči při silniční kontrole předkládat policistům vytištěnou „zelenou“ kartu. Dostačující je i elektronická verze. Řada pojišťoven proto začala klientům potvrzení o povinném ručení zasílat do aplikace, nebo mailem ve formátu PDF. Je to i kvůli tomu, že si kartu mohou v případě ztráty znovu vytisknout a není tak nutná návštěva pobočky. Ovšem pozor. V případě ukazování karty v mobilu nesmí proces „hledání“ trvat příliš dlouho. Je to z důvodu, aby si řidič třeba narychlo nesjednal povinné ručení.