Web zprávy

Mnoho českých firem podceňuje přípravy na brexit, varuje expert

Podle Luďka Procházky, šéfa společnosti Gerlach, experta na celní problematiku, mnoho českých firem podceňuje přípravy, a může je tak ohrozit konkurence, sdělil ČTK.

Podniky budou potřebovat spoustu nových dokumentů. Ty, které je nezvládnou obstarávat, vytlačí podle Procházky z trhu konkurence. „Mnohým českým firmám ale vážnost změn nedochází. My naproti tomu posilujeme kvůli brexitu kapacity nejen v České republice, ale i v anglických přístavech Dover a Southampton a jsme připraveni firmám pomoci s veškerou brexitovou agendou,“ uvedl.

Celní podmínky se podle vedoucího zahraniční kanceláře státní agentury CzechTrade v Londýně Jiřího Raka změní bez ohledu na výsledek jednání mezi EU a Británií. Exportéři by podle něj měli začít nové povinnosti řešit co nejdříve. „Novým podmínkám se budou muset přizpůsobit i britské firmy, které zboží z ČR dováží. Předpokládá se, že většina dovozců využije specializovaných služeb mezinárodních přepravců nebo celních brokerů,“ doplnil. Podle Procházky je možné, že britské firmy budou chtít, aby celní formality vyřizovali jejich čeští obchodní partneři.

Tři fáze

Británie podle Procházky hodlá zavést nový kontrolní režim ve třech fázích. Od ledna plánuje uvalit základní celní požadavky na dovoz běžných výrobků, což je podle Procházky vše od oblečení až po elektroniku. Kontrolován bude dále tabák, živá zvířata, rostlinné produkty nebo vysoce rizikové rostliny. „Od dubna se kontroly rozšíří o produkty živočišného původu. V červenci chce Londýn budování nového kontrolního režimu rozšířit na veškeré zboží,“ řekl Procházka.

Větší byrokratickou zátěž přibližně o 15 procent očekává česká celní správa. „S ohledem na sídla hospodářských subjektů lze předpokládat, že největší objem nárůstu bude připadat na celní úřady v Praze a ve Středočeském a Moravskoslezském kraji,“ uvedla mluvčí Generálního ředitelství cel Hana Prudičová.

Podle Procházky se na kontroly připravuje celní správa Nizozemsku, která přijala už asi 300 celníků a počítají s náborem dalších 900. „Ti budou kontrolovat přibližně 10.500 lodí, které ročně přepraví zboží z a do Británie,“ upřesnil. Přes Rotterdam se podle něj uskuteční asi osm procent obchodu mezi EU a Británií. Personálně se posilují francouzské přístavy Le Havre a Calais či belgický Zeebrugge, uvedl dále.

Roční vývoz ČR do Velké Británie přesahuje 200 miliard korun. Vyváží se hlavně stroje a dopravní prostředky. Podíl českého exportu do Británie se podle místopředsedy Asociace exportérů Otty Daňka pohybuje mezi 4,5 až 5,2 procenta z celkového exportu ČR.

Británie opustila evropský blok na konci ledna. EU a Británie jedná o nastavení nových pravidel. Pokud se na nich do začátku příštího roku nedomluví, nastane tzv. tvrdý brexit. V takovém případě budou platit pravidla Světové obchodní organizace (WTO). Do konce nynějšího přechodného období brexitu se Británie dál řídí unijním právem, ačkoli už není členem EU.

Také přečtěte

Štybar měl pád a na první jarní belgické klasice skončil v poli poražených. Triumf slaví Ballerini | iROZHLAS

Český cyklista Zdeněk Štybar měl v úvodní belgické jarní klasice Omloop Het Nieuwsblad pád a …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít k navigační liště