Dobrá zpráva pro český fimový průmysl. Vláda ve čtvrtek rozhodla o navýšení částky pro filmové pobídky, jejichž žadatelé dostali kvůli chybějícím prostředkům v lednu stopku a v důsledku toho některé zahraniční štáby zamířily do sousedních zemí, mimo jiné na Slovensko.
Kliknutím zvětšíte
Orlando Bloom v neo-noiru Carnival Row, jednom z největších projektů, jež se točily u nás.
|
Foto: APA
Zástupci Asociace producentů v audiovizi na blížící se krizi opakovaně upozorňovali, mluvilo se o ní i na nedávném karlovarském festivalu. Po jednáních zástupců asociace, Ministerstva kultury a Ministerstva financí nakonec vláda České republiky navýší prostředky pro filmové pobídky o 570 milionů ještě v tomto roce. S další podporou se počítá v letech 2023 až 2024.
Dlouhodobé zahraniční, seriálové a celovečerní projekty natáčené v tuzemsku využívají ohromné množství služeb, dávají práci 20 tisícům lidí a utrácejí zde několik miliard ročně. Ze šedesáti procent se jedná o zboží a služby nefilmového charakteru, vložené prostředky do pobídek se navíc vrací desetinásobně. Práci díky pobídkám a natáčení získávají i lidé z oborů, jako jsou odborná řemesla, ubytování, doprava či stravování.
V Česku v nedávné době vznikly velké projekty jako například Ponorka, Kolo času, Margrete – Queen of The North nebo Haunted.
Skvělá přestřelka, ale jinak tuctový film. Na Netflix dorazil The Gray Man
„Jsme rádi, že se dramatickou situaci podařilo po jednáních s ministrem kultury Martinem Baxou a ministrem financí Zbyňkem Stanjurou zvrátit a vláda rozhodla o navýšení filmových pobídek. Velmi vítáme, že jde ze strany vlády o systémové řešení. Navýšení částky pobídek, které pokryje vzniklé závazky, je spojené s dlouhodobější reformou pobídkového systému. Pro audiovizi to znamená stabilizaci a možnost dalšího růstu. Nastartování pobídek bude mít v ekonomické krizi výrazný ekonomický efekt, z peněz utracených zahraničními projekty v Česku budou čerpat výhody i nefilmové profese a státní rozpočet,“ říká předseda APA Vratislav Šlajer.
Celý tuzemský audiovizuální průmysl se v uplynulém roce nejen dostal na čísla před covidem, ale dokázal překonat i obrat z roku 2019, přičemž obrat zahraničních projektů v roce 2021 tvořil 8,73 miliardy, což je 70 procent celkového obratu audiovizuálního průmyslu. Pobídky k nám v minulých letech přilákaly i štáby natáčející pro giganty typu Netflix nebo Amazon. Ty zde jenom za loňský rok utratily přes devět miliard korun.
Česká republika patří k nejžádanějším lokacím v Evropě, filmové produkce natáčí nejen v metropoli, ale i v řadě regionů po celé zemi. Kromě ekonomické výhody jde i o kulturní přínos, pozitivní dopad na cestovní ruch a dlouhodobou propagaci České republiky v zahraničí.