Na letošní rok se společnost Harley-Davidson zřejmě bude snažit co nejrychleji zapomenout. V únoru přišla o svého letitého výkonného ředitele Matthewa Levaticha, jehož nahradil Němec Jochen Zeitz. Ve druhém čtvrtletí 2020 firma poprvé za poslední desetiletí skončila ve ztrátě. Její tržby poklesly oproti předchozímu kvartálu o 47 procent a Harley tak prodělal 92 milionů dolarů, asi 2,1 miliardy korun. Korporace následně propustila stovky svých zaměstnanců.
Teď opouští po devíti letech lukrativní trh v Indii. Kvůli tomu přijde o dalších 75 milionů dolarů a zruší zhruba sedmdesát pracovních míst. Hodnota akcií společnosti v pátek v reakci na danou zprávu poklesla o 1,39 procenta. Ikonický motorkářský brand se bude ze země stahovat postupně. Prozatím zde zastavil výrobu a masivně snižuje objem svých prodejních operací.
Harley-Davidson je další velkou zahraniční společností, jíž se v asijském státě nepovedlo uspět. V roce 2017 z Indie odešla americká automobilka General Motors. Příliš se zde nedařilo ani Fordu. Ten loni v rámci svého přežití na trhu spojil síly s místním gigantickým výrobcem motorových vozidel Mahindra & Mahindra. Na zdejší vysoké daně, které komplikují byznys si nedávno stěžovala také japonská Toyota.
„Indie je vysokoobjemový a nízkoziskový trh. Harley nebyl připraven hrát tuhle hru, být přímo na špičce pyramidy,“ vysvětluje Hormazd Sorabjee, indický novinář ze serveru Autocar India. „Životní styl, který se pojí s vlastnictvím motorky Harley navíc není v Indii plně rozvinutý,“ dodává. Americká společnost podle Sorabjeeho nedokázala konkurovat místním značkám, jako je například Hero a vyrovnat se s vysokou daňovou zátěží a nemalými dovozními cly. Se stejným problémem se pak potýkají i ostatní cizí korporace.
Na indickou ekonomiku nebude mít odchod Harleye příliš velký dopad. Je nicméně špatnou vizitkou pro vládu Narendra Modiho. Indický premiér se dlouhodobě marně pokouší učinit z Indie základnu pro nadnárodní automobilové a motorkářské firmy. Jeho ministři dokonce plánují do daného průmyslu nově investovat 23 miliard dolarů, více než 535,5 miliardy korun. Zároveň se tak komplikuje probíhající vyjednávání mezi Indií a Spojenými státy o vzájemném volnějším obchodu.
Motorky Harley-Davidson se vyrábějí již od roku 1903 a mezi fanoušky dvoukolových vozidel mají přímo kultovní status. Jejich široká obliba vzrostla zejména po roce 1969 díky hollywoodskému filmu Bezstarostná jízda od režiséra Dennise Hoppera, jenž současně ztvárnil jednu z hlavních rolí. Kromě USA jsou velmi populární třeba v Brazílii, Thajsku či Jižní Koreji. V posledních letech se značka snaží oslovit hlavně mladou generaci. Začala proto nedávno vyrábět lehčí modely a částečně přecházet na elektrický pohon.