Diskusi zahájil pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě), který poznamenal, že umístění mostu již vyvolalo u řady lidí vášně, a proto vyzval tři architektonická studia, která vypracovala tzv. ověřovací studie. „Je to most podobného významu, jako je Libeňský most. Z hlediska intenzit je to jedno z méně významných, ale důležitých propojení,“ říká. Most je důležitý jako alternativní trasa v případě uzavření jiných mostů nebo živelných katastrof. Musí proto být provozuschopný i během povodní a počítá se s tím, že přes něj má vést tramvaj.

Město již zadalo změnu územního plánu, která však zatím nemá určeno, kudy most povede. I proto chtělo vedení radnice představit všechny možné varianty. „Praha 7 se dlouhodobě zasazuje o to, aby byly důkladně zváženy všechny myslitelné varianty umístnění,“ říká místostarostka Prahy 7 Lenka Burgerová (Praha 7 Sobě). Poznamenala také, že stavba mostu se plánovala už od 20. let 20. století.
Několik verzí
Představily se tři verze mostu, z nichž ta třetí má ještě dvě různé varianty. První je prodloužení ulice Komunardů vedle Holešovické tržnice a směruje do ulice Thámova na druhé straně. S tou zatím počítá platný územní plán.

Druhá varianta vede z Křižovatky ulice Jateční a Na Maninách do ulice Šaldova. Třetí varianta vychází rovněž z Křižovatky Jateční a Na Maninách do ulice Urxova. Ta má dvě možné podoby, kdy most zatáčí – a jedná se také o variantu, kterou doporučil už dříve Institut plánování a rozvoje Prahy.
Zvedací most nepůjde
Tři různé kanceláře představily své studie na možné podoby mostu a padly různé argumenty i návrhy. Napříkla architekt Pavel Hnilička poznamenal, že mosty jsou něco, co podle něj dělá Prahu krásnou a propojení Karlína a Holešovic vyloženě chybí. Z jeho pohledu lze uvažovat o řešení číslo jedna. „Jeho výhoda je taková, že navazuje na ulici Komunardů, která je urbanistický významná a plná života,“ řekl architekt. Dodal však, že by zde musela být nějaká část mostu zvedací, kromě toho by však považoval za vhodnou i třetí variantu.

Zvedací varianta ovšem podle náměstka Scheinherra nepřipadá v úvahu. Most by totiž nemohl sloužit při povodních, což je jeden z požadavků na stavbu. Naznačil také, jak bude magistrát dále postupovat. „Všechny varianty chceme podrobit podrobnému posouzení. Z toho by měla vyjít jedna varianta, která půjde do změny územního plánu a bude podkladem pro vypsání architektonické soutěže,“ dodal.
Jednu ze studií představil i architekt Patrik Kotas, kterého oslovilo sdružení obyvatel Prahy 7. Ten chtěl demonstrovat, že je vhodná původní varianta, se kterou počítá územní plán a považuje ulici Komunardů na nejlogičtější spojení.
Vizualizace podoby Rohanského mostu
Autor: D3A