Web zprávy

Váhání obrany s albatrosy brzdí prodej do ciziny

V lednu 2019 připravilo na jednání vlády návrh smlouvy. Ministr obrany Lubomír Metnar (ANO) ale nepochodil a dostal úkol smlouvu přepracovat. Od té doby se ale nic nestalo a smlouva se ze záhadných důvodů stále odkládá.

Je to škoda, těžko uděláme obchod v zahraničí, když jsme neprodali letoun doma

Alice Undusová, viceprezidentka Aera

Státní podnik LOM Praha, který v Pardubicích provozuje Centrum leteckého výcviku, kde cvičí armáda piloty, bude příští rok muset vyřadit staré L-39 a bez nových bude těžko zařizovat nasmlouvaný výcvik.

A Aero by zase potřebovalo prodat první stroje, aby získalo reference tolik potřebné pro vyjednávání v zahraničí. Na neutěšený stav upozornila viceprezidentka Aera Alice Undusová ve Sněmovně na nedávném semináři firem obranného průmyslu.

„Pořád se nepodařilo podepsat smlouvu na L-39 NG. A je to škoda, protože těžko uděláme obchod v zahraničí, když si ten letoun nekoupil nikdo na domácím trhu,“ řekla Undusová.

Ministerstvo tvrdí, že LOM Praha má stále zájem o nákup letounů. „A proto aktuálně probíhá ze strany ministerstva obrany důkladné prověřování jednotlivých aspektů navrhovaného smluvního vztahu mezi LOM Praha a Aero Vodochody. Do tohoto procesu zasáhla i změna vlastnické struktury výrobce letounů,“ řekla Právu mluvčí obrany Jana Zechmeisterová.

Aero totiž v létě změnilo vlastníka. Společnost Penta prodala výrobce letounů zbrojařské firmě Omnipol, která se jako strategický partner podílela na vývoji nového Albatrosu. Omnipol má mít v Aeru 49 procent a 51 procent získal vlivný maďarský finančník András Tombor. Proces předání firmy zatím ještě nebyl dokončen.

Obrana dále argumentuje, že v sepsání smlouvy brání to, že letoun nemá všechny potřebné certifikace.

„Strategický podnik by měl stát podpořit”

Omnipol ale nevidí důvod, proč by proces přechodu na jiného vlastníka, který se má podle mluvčí společnosti Mariky Přinosilové dokončit na přelomu září a října, měl bránit nákupu.

Stejně je to podle mluvčí u certifikace. „V každé smlouvě je obvykle zaručeno, že v době předání bude letoun certifikován i s vybavením dle specifikace zákazníka, a ten tak podpisem smlouvy žádné riziko nepodstupuje. Ani jedna z těchto věcí by však státu v podpoře takto strategické společnosti neměla bránit,“ řekla Právu Přinosilová.

Původní smlouva počítala s tím, že LOM Praha koupí za zhruba 1,5 miliardy korun čtyři nové proudové letouny L-39NG, a získá tak i servisní podporu v délce deseti let. Podle zákulisních informací je ale LOM Praha ve velmi špatné ekonomické kondici, a proto ministerstvo od Aera požaduje vstřícný splátkový kalendář.

Aero má několik vážných zájemců o nové letouny. Nejblíže dokončení byl obchod se Senegalem, který chce pro své vzdušné síly čtyři letouny. Podpis smlouvy měl proběhnout letos na jaře, kdy začala pandemie koronaviru, která ale jednání zamrazila na neurčito.

Nový letoun, jehož vývoj stál Aero miliardu korun, vychází z konstrukce legendárního letounu Albatros L-39, kterých se vyrobilo více než tři tisíce kusů a ještě 600 jich stále létá.

Podle hlavního konstruktéra Jaromíra Langa je nový stroj vyrobený z 85 procent z nových součástek a materiálů. Je to jednomotorový dvoumístný letoun, nově je vybaven řadou speciálních technologií, například palubním virtuálním výcvikovým systémem nebo přilbovým zaměřovačem.

Také přečtěte

iPhony čeká designová změna. Apple se má inspirovat androidí konkurencí

Rok 2017 byl pro Apple milníkem, představil totiž první iPhone s displejem přes celou čelní …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít k navigační liště