Web zprávy

Veřejná podpora zkapalněného plynu v dopravě vyjde na miliardy

Dotace na podporu LNG by měly zvýhodnit nákup nákladních vozů. „Infrastruktura se začíná pomalu stavět. Do dvou let by v Česku mohlo stát téměř dvacet a do konce dekády třicet plnicích stanic. Nyní ještě potřebujeme flotilu, která by na LNG jezdila,“ řekla šéfka ČPS Lenka Kovačovská.

Zatímco technologie CNG, neboli stlačeného zemního plynu, je pro využití v dopravě už plně připravena a srovnatelně drahá jako vozy na klasický pohon, u LNG, tedy zkapalněného plynu, je situace odlišná. Dosud u něj chybí infrastruktura a zároveň je cena vozů výrazně vyšší. U nákladních vozidel, kde LNG dává největší smysl, vycházejí pořizovací náklady oproti konvenčním vozům o zhruba třicet procent vyšší. 

Dovoz plynu do Evropy: Rusko chytá nový dech

V případě nákladní dopravy je LNG jedinou „zelenější“ alternativou k naftě, míní hráči na trhu. „Náklaďáky na baterie a vodík jsou ještě daleko a CNG technologie nezajišťují dostatečný dojezd. Proto se stlačený plyn využívá zejména v MHD nebo v lokální osobní dopravě,“ vysvětlil Vojtěch Hromíř, generální tajemník společnosti Česmad Bohemia, která sdružuje tuzemské autodopravce.

Nákupy LNG náklaďáku by podle Kovačovské měly podpořit jak unijní investiční dotace, tak různé úlevy v provozu. Jen u investiční podpory by se přitom dotační náklady měly vyšplhat na dvě miliardy korun, a to v případě, pokud chce stát splnit cíle národního akčního plánu čisté mobility pro rok 2030. V rámci něho by se měla obnovit flotila zhruba šesti tisíc vozidel. 

Němci se chtějí spolehnout na plyn z USA, vystaví nové terminály na LNG

Za žádoucí Kovačovská považuje také úlevy ze silniční daně, nulové sazby složky mýtného za znečištění či zachování snížené spotřební daně.

Ministerstvo průmyslu rozvoj LNG podporuje, a to zejména v rámci už funkčních či připravovaných dotačních programů. „Podporu má LNG i v oblasti snížené spotřební daně, na níž se ČPS s vládou domluvil v rámci memoranda v roce 2018,“ připomněl ministr rezortu Karel Havlíček.

V České republice dnes podle statistik Českého plynárenského svazu jezdí více než 26 tisíc vozů na CNG, jež v současnosti využívají 211 veřejných plnicích stanic. Na LNG v současnosti jezdí 11 nákladních vozů, pro které jsou k dispozici dvě veřejné plničky.

Jak je na tom LNG oproti CNG

Vozidla dosahují vyššího dojezdu 

Palivové nádrže jsou menší a lehčí

LNG vyžaduje složitější, a tím i dražší technologie

V Česku téměř zcela scházejí plnicí stanice na LNG



Také přečtěte

Ani obří baterie nestačí na konkurenci. Test Realme 7i

Trh s levnými telefony zažívá v posledních měsících nárůst konkurenčního boje. Větší značky se už …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *