
Ledecká kvůli zranění přijde o lyžařské MS. Musím mít stoprocentní rameno, říká
Základem všeho jsou však sněhové podmínky, a ty byly ve Ski areálu Svatý Petr dlouho nepříznivé. Až minulý týden se do Krkonoš vrátila zima. „Ochladilo se a mohli jsme začít zasněžovat, dočkali jsme se i přírodního sněhu,“ vypráví někdejší reprezentant ve sjezdovém lyžování.
Kvůli zpevnění se sníh prolévá vodou
Bratr čtyřnásobné medailistky ze světových šampionátů a majitelky olympijského bronzu Šárky Strachové, má kvalifikaci technického delegáta Mezinárodní lyžařské federace FIS.
„Nedá se říct, že bych pravidelně působil při Světových pohárech. Delegáti se střídají. Zajišťujeme i závody nižších kategorií, ale díky zkušenostem se podílím na organizaci Světového poháru ve Špindlu,“ říká Záhrobský.
V posledních dnech se černá sjezdovka ještě odborně preparuje. V třicet metrů širokém koridoru se rozhrnuje a promíchává umělý a přírodní sníh se zbytky starého. Prolévá se vodou, aby pista měla kvalitu podle požadavků pro závody Světového poháru.
Vlhová: Jednou se bude vzpomínat, že jsem Shiffrinovou dokázala porážet
Na vytvoření ideálních sněhových podmínek ale není dvaačtyřicetiletý Petr Záhrobský sám. Všechno konzultuje s lidmi z lyžařského svazu, zkušenostmi v tomto směru přispívá i řada trenérů.
„Cílem je vytvořit sněhovou vrstvu, která je dostatečně silná, kompaktní, ledová a zároveň bezpečná. Tak se tratě připravují před každými velkými závody všude ve světě. Drobně se to liší jen podle teploty a vlhkosti vzduchu,“ vysvětluje rodák z Jilemnice.
Postavit se musí i tréninková trať
A jak je to s dobrovolníky? Základem jsou ti, kteří ve Špindlerově Mlýně působili už při SP v roce 2019. „Měli jsme jejich databázi, ale od léta jsme oslovovali přes svaz a kluby širší pole lyžařských příznivců. Z nich se pak vybrala konečná sestava. Nejsou to jen lidé z Krkonoš, pro většinu se ve Špindlu zajišťovalo ubytování,“ říká bývalý závodník, který se prosazoval hlavně v Evropském poháru.
„Jsou rozděleni do skupin. Kromě práce se sněhem stavějí i bezpečnostní sítě. Budou rozmisťovat reklamní bannery, dokončovat podobu tratě a podílet se na úpravě pisty mezi jízdami. Někteří se uplatní jako brankoví rozhodčí. Náročnost spočívá v tom, že na sjezdovce musejí být brzo ráno,“ vykládá Záhrobský.
Ve Špindlerově Mlýně pojedou lyžařky dva slalomy SP. Obří slalom nebude
K tomu dochází zejména v případě, když v noci před závodem nasněží. „Pokud napadne deset centimetrů, je nutné vyrazit už ve čtyři hodiny. Aby se stopa nezhoršila a byla co nejférovější, musí se přebytečný sníh z tratě lyžemi vyhrnovat, případně ho lopatami odhazovat.“
Ale to není všechno. „Ve stejné kvalitě se v horní části černé sjezdovky staví kratší slalomová trať na trénink, kde se závodnice budou v pátek rozjíždět,“ dodává trojnásobný olympionik, který se jako vedoucí tréninkové skupiny Záhrobský Racing věnuje mladým sjezdařům.