Web zprávy

Zdražení piva: Ekonom vysvětlil, jestli v tom hraje roli koronavirus

Jako první sáhl po zdražení Plzeňský prazdroj. Nejznámější české pivo už je od tohoto měsíce dražší o 3,6 procenta, to dělá asi 50 haléřů na každé lahvi nebo plechovce. Zdražení se týká hlavně ležáků a prémiových piv, to znamená, že si připlatí ti, kteří pijí Pilsner Urquell, Radegast 12 a Gambrinus 12. Cena naopak zůstane stejná u čepovaného piva v sudech a tancích. Stejně tak nezdraží ani desetistupňová piva Gambrinus či Radegast.

Tisíce klobás skončí v kafilérii. Prymula zaskočil stopkou i stánkaře z fotbalových stadionů

Prazdroj naposledy zdražoval loni v říjnu, rovněž piva v lahvích a plechovkách o 3,6 procenta. Ceny čepovaných piv v sudech a tancích tak zůstávají na stejné úrovni od roku 2018.

Po Plzni se blíží zdražení Staropramenu i Budvaru

Ještě v srpnu se zdražováním nepočítal Staropramen. Teď už ale situaci vidí jinak. Nakonec i oni zdraží a to až o čtyři procenta. Vyšší cenu budou lidé platit od prosince. „K tomuto kroku jsme přistoupili po důkladné analýze nákladů a situace a momentálně informujeme naše obchodní partnery,“ hájil krok generální ředitel pivovarů Staropramen Zdenek Havlena.

Velký přehled zdražování v Česku: Jak nám koronavirus vybral peněženky

Zdražovat se rozhodli i v Budějovicích. Budvar zvedne ceny po novém roce, od ledna tak i zdejší lahve a plechovky budou stát až o  čtyři procenta víc. Týká se to ležáků, cena výčepního piva se prakticky nezmění. Ze sudového piva stoupne jen cena Budvaru 33, to ale proto, že končí nižší zaváděcí cena.

Důvod? Prý dražší obaly a zájem o plechovky

Plzeňské pivo se podle Prazdroje zdražuje kvůli inflaci a také prý kvůli vyšším nákladům. Prazdroj v posledních měsících investoval do výroby, zejména do balených piv. V Nošovicích, kde se připravuje Radegast, mají například novou linku na stáčení piva do plechovek. Ta stála téměř 600 milionů korun. Společnost uvedla, že díky této lince je schopná pokrýt zvyšující se poptávku po plechovkovém pivu na českém trhu.

Jako další důvod uvedla to, že pivovar investuje do přehlednějšího regálového vystavení svých produktů a lepší navigace pro spotřebitele v obchodech.

„Bitka“ v ODS: Vystrčil podpořil krále hazardu. Volit ho může jen hlupák, postavil se mu Novotný

Šéf Staropramenu Zdenek Havlena zase zdražování zdůvodnil cenou obalů. Jsou podle něj dražší nejen obalové materiály samotné, ale mají i vyšší personální a logistické náklady.  

Většími náklady krok hájí i Budvar. „Hlavním důvodem zdražení jako každý rok je revize cen vstupů zejména v osobních nákladech, cenách energií, případně dalších surovin,“ říká ředitel Petr Dvořák s tím, že se dívají na svoji cenovou pozici vůči celému trhu. „Nemyslím si, že je to nějaké zásadní, dramatické zdražení. Pivo se historicky pohybovalo za celkovou inflací a my se jen snažíme postupně část toho tempa dohnat. Jdeme zhruba necelé procento nad celkovou inflací, jenom neznatelně rychleji, než je celková inflace,“ dodal.

Ekonom vidí reakci na koronavirus

Že růst cen v zásadě kopíruje současnou inflaci, potvrzuje i ekonom Lukáš Kovanda.„V září spotřebitelská inflace v ČR činila v meziročním vyjádření podle našeho odhadu 3,5 procenta, a i když v příštích měsících zmírní, udrží se až do konce roku nad úrovní tří procent,“ upřesnil. Na co však Kovanda upozorňuje, je to, že pivovary nesahají na ceny čepovaného piva ze sudů či tanku. Zdůvodnit zdražení inflací tak podle něj nestačí. „Například personální náklady jsou nutně zahrnuty v produkci jak baleného, tak točeného piva,“ upozorňuje s tím, že právě růst personálních nákladů a hlavně mezd je tím hlavním.

Koronavirus ONLINE: 4635 nakažených za sobotu, Prymula připravuje další zpřísnění. A doporučuje pálit těla obětí

Podle Kovandy pivovary svojí nynější cenovou politikou také reagují na ekonomické dopady koronaviru. „Ty způsobují, že řada hospod a restaurací finančně krvácí,“ popisuje.

Češi z plechovek pijí častěji

Pivovary podle ekonoma nechtějí zdražovat pro restaurace, aby se nestalo, že přijdou v době pandemie o poptávku, kdyby podniky začaly krachovat. Jde totiž o „nenahraditelný prodejní kanál“. „Tím pádem se hojí právě zdražováním v jiném kanálu, a sice právě zdražováním balených piv,“ zdůvodňuje.

Tomu nahrává i fakt, že pití piva z plechovek koronavirus nezarazil, tak jako je tomu u piva čepovaného. „Konzumaci v zavřených hospodách, nebo v hospodách s omezenou provozní dobou, totiž Češi nahrazují konzumací domácí, tedy právě plechovkového nebo lahvového piva,“ dodává.

Sedět na penězích, nebo investovat? Ekonom Čechům poradil, kam s úspory v nejisté době

Pivovary také nejspíš předvídají, že Češi v budoucnu tolik pivo nebudou kupovat – a to ani to čepované ani to v plechovkách a lahvích „na doma“. Kovanda za tím vidí blížící se zhoršení obecné ekonomické situace a růst nezaměstnanosti. „Snaží se tedy zahojit, dokud je to ještě vůbec možné. Zdůvodnění, že zdražují kvůli růstu cen obalů, je tedy do značné míry zástupné,“ míní.



Také přečtěte

Honor se zbavil rodiče v okovech a vyhlíží perspektivní budoucnost

Honor vznikl jako cenově dostupná dceřinná značka koncernu Huawei. Dlouho to dobře fungovalo, než na …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *